سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳

سیدیونس آبسالان نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر:

هنرمندان می‌توانند الگوی مناسبی برای جامعه باشند

سیدیونس آبسالان

نویسنده و کارگردان تئاتر با تأکید بر محبوبیت هنرمندان در میان مردم، هنرمند را الگوی مناسبی برای جامعه دانست.

سیدیونس آبسالان نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اقشار یک جامعه متشکل از افراد معمولی، نخبگان و فرهیختگان است. از آنجاییکه کتاب‌ دیدگاه‌ها و جهان‌بینی‌هایی را به اشتراک می‌گذارد، می‌توان گفت جامعه‌ای که افراد خود را به افراد نخبه، توسعه‌نگر و فرهیخته تبدیل می‌کند؛ جامعه‌ای کتابخوان است.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان جزء اقشار فرهیخته‌ جامعه هستند، گفت: با توجه به مقبولیت هنرمندان در میان عموم مردم، این افراد می‌توانند الگوی مناسبی برای جامعه باشند.

وی برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان با حضور هنرمندان را کاری شایسته دانست و افزود: برگزاری چنین برنامه‌هایی باعث پیوند هنرمندان جامعه با بدنه اجتماع است و این امر می‌تواند تأثیر بسیار شگرفی در روحیه کتابخوانی افراد بگذارد.

این نویسنده مطرح کشورمان اظهار داشت: افراد هنرمند، فرهیخته و پیشرو جامعه می‌توانند زیباترین شکل زندگی را از درون کتاب‌ها پیدا کنند، چرا که کتاب عصاره‌ تمام اندیشه‌های ناب و نوی بشری است.

وی کتابخانه‌های عمومی را فضایی مناسب برای مطالعه کتاب دانست و گفت: فضای آرام و سکوت حاکم بر کتابخانه زمینه اندیشیدن را برای انسان فراهم می‌کند.

آبسالان با اشاره به تنهایی آدمی حتی در مواجهه با دنیای امروز که ارائه دهنده کهکشانی از اطلاعات است، گفت: تفاوت کتابخانه عمومی با ابزارهای ارتباطی این است که افراد در کتابخانه تنها نیستند و می‌توانند دوستان خود را به صورت چهره به چهره پیدا کنند، این نوع دوستی‌ها جذابیت بیشتری دارد.

کارگردان نمایش «هزار توی هزار» با تبریک فرا رسیدن سال نو گفت: ایام نوروز بهترین زمان برای مطالعه رمان است؛ چراکه رمان علاوه بر این که به ما دانایی تاریخی می‌دهد، در عین حال خواننده رمان زندگی را هم تجربه می‌کند.

وی با بیان سودمندی استفاده از فضای مجازی افزود: فضاهای مجازی می‌توانند در افزایش خِرد جمعی مؤثر باشند؛ تجهیز کتابخانه‌های عمومی به این ابزار ضروری به‌نظر می‌رسد.